KEEP-CALM its a social experiment
Astăzi vreau să vă prezint un mic experiment desfășurat peste weekend în direcția upsell și cross sell.
 
Vă spuneam vineri, în drum spre mare, că merg la un job. Am fost casier la food truck festival în Constanța.
 
De vineri și până ieri s-au întâmplat mai multe lucruri care au o corelare directă cu administrarea unei afaceri și cu marketingul.
1. Angajatorul a preferat să aducă un al patrulea om, astfel încât, efortul depus de întreaga echipă să se diminueze, dar performanțele să crească. Costurile angajatorului cu mine au fost infime raportate la aportul de gestiune adus de al patrulea om.
 
2. Locul meu a fost la casierie. Upsell la porțiile de cartofi și cross-sell la burgeri dacă cineva era indecis.
Nu am venit întâmplător la festival. Am mai fost și la Neversea acum 4 ani și Galați anul trecut. Misiunea mea? Aceeași. Stat la casă, luat banii, vândut cartofi extra.
 
Valoarea unei porții de cartofi: 12 RON.
 
Am stat foarte atent la comportamentul oamenilor pe parcursul celor 3 zile de festival.
 
“Vreau și eu un burger”
“Vreau și eu un burger cu cartofi”
Acestea au fost cele 2 adresări. Una dintre ele a fost majoritară, respectiv “vreau și eu un burger”.
 
Mulți au fost înfometați, dar și mai mulți erau doar curioși să guste din multitudinea de alegeri pe care le aveau la dispoziție. La urma urmei, am fost cu toții la un festival de fast food.
 
Aici intervine partea interesantă. Din 10 comenzi plasate, 7 cereau doar burger fără cartofi. Atât aveau nevoie.
Pentru că angajatorul de la festival se întâmplă să fie primul meu angajator serios din tinerețe, dar și prieten bun de 11 ani, modul în care eu mi-am permis să abordez clientela nu a contat, atât timp cât bunul simț a fost păstrat în relaționarea client-vânzător.
 
Astfel că, un set de mai multe întrebări adresate cumpărătorilor prin rotație, au schimbat total balanța de 3/10 cumpărători de cartofi în 9/10.
Întrebările/afirmațiile la cererea “vreau și eu un burger” au fost următoarele:
 
-să fie și cu cartofi, da?
-punem și o porție de cartofi pe lângă
-doriți si cartofi, nu?
-doriți și cartofi?
-doriți și cartofi!
-cartofii sunt separați, dar vă spun, sunt absolut delicioși
-ia și o porție de cartofi că sunt bombă rău de tot!
-îți bag și-o porție de cartofi ca să intre bine!
-nu merge burgerul fără cartofi, să știi…
-e păcat dacă nu iei și o porție de cartofi la burger
-Sfântul Constanța s-ar mânia dacă ar auzi că nu iei și cartofi (da, am zis și asta! Și nu doar o data!)
-pentru suma corectă de încă 12 lei îți pun și o porție de cartofi la burger
-eu dacă aș mânca un burger (am testat și “un burger așa bun”) aș lua și cartofi la el
-ia și cartofi că merge cu berea din mână

Minim “14 variante de copy” testate pentru vânzare în doar 3 zile. Caterincă, nu? Și da, am folosit și întrebări și afirmații pentru aceleași cuvinte rostite (vezi cratima nr4 și cratima nr5).

Dacă vă întrebați de unde și cum le-am memorat, ei bine, pe toată durata festivalului am avut aproximativ 800 de vânzări. Rotind replicile între ele, le-am cam memorat, căci e cam greu să nu memorezi așa ceva când ești plătit să vinzi ce trebuie.

Ce concluzii putem trage cu toții din micul meu experiment?

O simplă întrebare de conștientizare pusă în contextul potrivit poate crește valoarea comenzii. Poate că o să spuneți că 12 ron la un burger de 35 ron în medie nu este o valoare foarte mare, însă am vândut și câte 3 sau 4 porții de cartofi la comenzile de 3 sau 4 burgeri plasate fără cartofi.

Persuasiune. Foarte importantă, căci m-am lovit și de refuzuri, însă următorul client după cel care mă refuza nu pleca fără cartofi.

Contextul social în care s-a întâmplat lucrul acesta este foarte important, căci am testat lucrul ăsta și în restaurant pe când am lucrat tot la acest angajator, iar acolo situația este foarte diferită. Și diferă mult în funcție de intervalul orar, dar asta e o poveste pentru o altă zi.

Revenind: conștientizare prin adresarea folosită, persuasiune, context social.

3 elemente foarte importante pentru orice afacere. L-aș pune și pe al patrulea cu echipa mărită pentru eficiență sporită, dar asta nu-mi aparține, fiind aplicată de șefu’ care știe foarte bine cum să-și gestioneze afacerea.

Vă las pe voi să trageți ce concluzii vreți după această postare. Eu am mers la festival pentru distracție și ca să ies din online câteva zile. Te consumă pe termen lung.

Poza este de aseară. Ora 12 și ceva după trei zile de trezit la 7:30 a.m. cu somn la 1:30 a.m. Și multă muncă între aceste intervale orare. Mi-a plăcut? Da! Mai merg? Poate ne vedem prin Craiova pe final de mai.
 
V-am pupat!
Poza este de aseară. Ora 12 și ceva după trei zile de trezit la 7:30 a.m. cu somn la 1:30 a.m. Și multă muncă între aceste intervale orare. Mi-a plăcut? Da! Mai merg? Poate ne vedem prin Craiova pe final de mai.
 
V-am pupat!

Scrie-ne întrebările tale mai jos, iar noi îți vom răspunde cu soluția!